jueves, 12 de julio de 2012

Memorándum para el rescate financiero

O de como Rajoy se dedicó a mentir hora y cuarto en el Parlamento

Sensacional la intervención en el minidebate de Uxue Barkos que abunda en lo que podemos leer en el memorandum del rescate bancario. Lo fundamental es que el Partido Popular está convirtiendo el problema financiero de la banca en una excusa para imponer su brutal contrarreforma no solo en los aspectos económicos, sino también en los políticos y sociales, una especie de bienio negro que este país no debería volver a sufrir.

Hemos copiado el punto 30 y 31 del texto del rescate. Eso quiere decir en primer lugar que hay treinta puntos dedicados a la banca, entre los que se encuentra la exigencia de transparencia (Enhanced transparency is a key pre-requisite for fostering confidence in the Spanish banking system). El punto 30 se centra en la redución del deficit, todavía sin concretar. El 31 aborda las reformas estructurales que comienza con Introducir un sistema impositivo coherente con los esfuerzos de consolidación fiscal y que apoye más el crecimiento ¿Un impuesto del 35% para las grandes empresas". El punto 2 es una clara petición de que se retiren las desgravaciones fiscales para la compra de la vivienda, como hizo el psoe y deshizo el pp. Se plantea la necesidad de interconectar las redes eléctricas y los gaseoductos con los países vecinos ¿has oído hablar sobre esto? De todos modos resulta interesante el debate que este punto ha generado en fedea.

Interesante también el 17 “Steps will be taken to minimise the cost to taxpayers of bank restructuring”

Ver el Memorándum para el rescate financiero (en inglés)

30. According to the revised EDP recommendation, Spain is committed to correct the present excessive deficit situation by 2014. In particular, Spain should ensure the attainment of intermediate headline deficit targets of [x]% of GDP for 2012, [x]% of GDP for 2013 and [x]% of GDP for 2014. Spanish authorities should present by end-July a multi-annual budgetary plan for 2013-14, which fully specifies the structural measures that are necessary to achieve the correction of the excessive deficit. Provisions of the Budgetary Stability Law regarding transparency and control of budget execution should be fully implemented. Spain is also requested to establish an independent fiscal institution to provide analysis, advice and monitor fiscal policy.


31. Regarding structural reforms, the Spanish authorities are committed to implement the country-specific recommendations in the context of the European Semester. These reforms aim at correcting macroeconomic imbalances, as identified in the in-depth review under the Macroeconomic Imbalance Procedure (MIP). In particular, these recommendations invite Spain to: 1) introduce a taxation system consistent with the fiscal consolidation efforts and more supportive to growth, 2) ensure less tax-induced bias towards indebtedness and home-ownership, 3) implement the labour market reforms, 4) take additional measures to increase the effectiveness of active labour market policies, 5) take additional measures to open up professional services, reduce delays in obtaining business licences, and eliminate barriers to doing business, 6) complete the electricity and gas interconnections with neighbouring countries, and address the electricity tariff deficit in a comprehensive way.

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